O PRODUKTACH

JAK DBAĆ O SREBRNĄ BIŻUTERIĘ?

SREBRO PRÓBY 925

Obecnie produkowana biżuteria posiada próbę 925. Oznacza to , że udział czystego srebra w biżuterii wynosi 92,5% resztę uzupełnia miedź. Taka proporcja używana jest przy produkcji wszystkich wyrobów jubilerskich dostępnych na naszej stronie. Zastosowanie takiej mieszanki metali sprawia, iż srebro jest twardsze niż te w czystej 99,9% postaci. Ale także podlega naturalnemu utlenianiu. Ten proces sprawia, że noszona bądź przechowywana przez nas srebrna biżuteria ciemnieje.

CZEGO NALEŻY UNIKAĆ

Należy zawsze zdejmować biżuterię w trakcie porządków domowych, jak i przed snem. Takie działania pozwolą Ci uniknąć uszkodzeń mechanicznych Twojej ulubionej bransoletki czy łańcuszka. Pamiętaj też, aby perfumować się przed nałożeniem łańcuszka, a balsam nakładać po zdjęciu biżuterii, która pod wpływem kosmetyków może być narażona na ciemnienie. Zwlaszcza pozłacane srebro staraj się chronić przed kosmetykami i wodą. Złocenie naturalnie z biegiem czasu zniknie, jednak stosując się do ogólnych zasad dbania o biżuterię można spowolnić ten proces.

PRZECHOWYWANIE

Każdą sztukę biżuterii należy przechowywać w osobnych przegródkach szkatułki lub woreczkach aby poszczególne sztuki nie miały ze sobą styczności i się nie zarysowały. Poza tym srebrną biżuterię należy przechowywać z dala od dziennego światła, wilgoci i substancji chemicznych. Nie należy trzymać biżuterii w łazience, ani na parapecie w pokoju. Inaczej Twoja srebrna biżuteria będzie się bardzo szybko utleniała. Pojawią się na jej powierzchni charakterystyczne żółte plamy. Po dłuższym czasie niewłaściwego przechowywania, zacznie czernieć.

TELKARI JAKO SZTUKA RĘKODZIEŁA

CZYM JEST TELKARI?

Telkari czyli filigran, to inaczej łączenie małych motywów powstałych poprzez skręcanie cienkich srebrnych drucików. Jest to sztuka oparta w całości na rzemiośle, a dzięki niej można wykonać nie tylko biżuterię, ale także przedmioty codziennego użytku typu lusterka, tace, breloki, cukiernice itp… Telkari wymaga olbrzymiej precyzji dlatego z reguły im cieńszy drucik, tym wyższa wartość biżuterii. Najczęściej stosowane są motywy roślinne i zwierzęce, np. Kwiaty, liście, krople wody, motyle czy ptaki.

KRÓTKA HISTORIA TELKARI

Historia filigranu sięga bardzo dawnych czasów. Zgodnie z tezami opracowanymi w odniesieniu do wyników badań naukowych, pierwszym adresem tego typu sztuki metalurgicznej jest Anatolia. Filigranowa sztuka przetwarzania złota i srebra rozwinęła się w okresie seldżuckim, zwłaszcza w Mardin, w dystrykcie Midyat i jego regionie, gdzie rządzili Artukidzi. Dzisiaj Midyat to miejsce, gdzie sztuka telkari jest najbardziej rozwinięta. Tego typu rękodzieło przyciąga dużą uwagę odwiedzających, a produkty wykonane tą techniką oferowane są turystom lokalnym i zagranicznym.

KULTYWOWANIE TRADYCJI

Tureccy mistrzowie jubilerstwa, którzy z pasją kontynuują tradycyjne rękodzieło, starają się utrzymać tę sztukę przy życiu i zapewnić jej przyszłość ucząc młodzież. Dzieje się to również dzięki wsparciu ze strony państwa, ponieważ telkâri zarejestrowane jest wraz ze świadectwem oznaczenia geograficznego przez Turecki Urząd Patentowy. Dlatego też, aby zapewnić ciągłość sztuki, oraz rozsławić tą technikę na świecie, filigrany stworzone przez młodych mistrzów na prowincji trafią do wielu domów jubilerskich, nawet tych w Europie.

TECHNIKA TWORZENIA FILIGRANU

PRZYGOTOWANIE MATERIAŁU I WZORU

1. Wyrabianie drucików
Na początku srebro przetapiane jest w tyglu i rozlewane na cienkie warstwy, które są potem przepuszczane przez walce i doprowadzane do pożądanego stopnia grubości. Wszystkie druty przygotowywane są poprzez cięcie na grubość i długość w zależności od projektu. Wyciągane i wyginane z rolek srebro szybko twardnieje i traci swoją miękkość co bardzo utrudnia pracę nad nim. Dlatego aby przywrócić im miękkość, trzeba je ponownie podgrzewać.

2. Projektowanie wzoru
Wzór jest rysowany na papierze w skali 1:1 w formie konturów. Na podstawie części, która będzie stanowiła główny szkielet produktu, określa się ile mikronów drutu potrzeba do poszczególnych części i w jaki sposób tzn. jakimi wzorami wnętrze tych części zostanie wypełnione.

PRACA Z DRUCIKAMI

3. Formowanie kształtów
Wycięte i spłaszczone części szkieletu głównego, z których składa się produkt, są kształtowane poprzez umieszczenie ich na narysowanym szkicu i spawane ze sobą. Następnie szkielet jest uzupełniany poprzez umieszczenie specjalnie uformowanych cienkich drucików, które są ze sobą ściskane lub spawane. W ten sposób każda z części po wypełnieniu jest wyginana lub kuta w celu nadania ostatecznego kształtu.
4. Dopracowywanie szczegółów

Tworząc produkt w filigranu, oprócz głównych części, wykorzystuje się różne drobinki do łączenia i dekorowania tych głównych części. Na przykład aby uzyskać drobne kuleczki o średnicy 1-2 mm cienkie druciki nawija się na gwóźdź uzyskując małe pierścienie, które są potem podgrzewane, topione i ściskane aby nadać im okrągły kształt. Dużo zachodu, prawda?

WYKOŃCZENIE

5. Wybielanie
Gdy w pełni zmontowany produkt przybiera ostateczny kształt, z powodu ciągłego podgrzewania, spawania i innych procesów jest pociemniały i nie wygląda zbyt elegancko. Dlatego, aby produkt nabrał naturalnego jasnego koloru, stosuje się wybielanie. W tym celu wszystkie produkty są umieszczane w miedzianym pojemniku do którego wlewana jest woda z kwasem azotowym. Produkty gotuje się przez kilka minut, aż nabiorą pięknego, jasnego koloru. Następnie spłukuje się je dużą ilością wody i osusza.
6. Ostatnie wykończenia
Wybielone produkty są ponownie myte, tym razem specjalnym detergentem i dokładnie szczotkowane szczotką z cienkiego drutu. W ten sposób usuwany jest nadmiar i pozostałości po spawaniu. Na koniec powierzchnia produktów jest polerowana i czyszczona płaskim kawałkiem stali.